حسابداری دولتی
سید حسام وقفی؛ صدیقه کامران راد؛ سیداحسان حسینی؛ مژگان نادعلیزاده قناد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر موانع استقرار سیستم حسابداری منابع انسانی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی و رتبهبندی کرده است.روش پژوهش: موانع پیشزمینهای مؤثر، بر مبنای مطالعات پیشین و بر اساس نظرات تیم خبرگان به تعداد 22 شاخص در 6 بعد، از میان 40 مؤلفه گزینش و تأییدشده که با مکانیزم دو پرسشنامه ماتریسیمحور مطالعه شده ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر موانع استقرار سیستم حسابداری منابع انسانی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی و رتبهبندی کرده است.روش پژوهش: موانع پیشزمینهای مؤثر، بر مبنای مطالعات پیشین و بر اساس نظرات تیم خبرگان به تعداد 22 شاخص در 6 بعد، از میان 40 مؤلفه گزینش و تأییدشده که با مکانیزم دو پرسشنامه ماتریسیمحور مطالعه شده است. برای طراحی پرسشنامه از مکانیزم مصاحبه و گفتوگو از نظرات تیم خبرگان شامل 15 نفر از صاحبنظران حوزه حسابداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان داخلی و مستقل متمرکز بر فعالیتهای مالی واحدهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمه اول سال 1401 بودهاند که با توجه به محدودبودن جامعه آماری، کلیه مشمولین در دسترس، با برآورد 140 نفر شامل کارکنان بخش مالی دانشگاه علوم پزشکی مطالعه شدند. بهمنظور پاسخ به پرسشهای پژوهش، از تکنیک تصمیمگیری دیمتل و نرمافزار MATLAB استفادهشده است. یافتههای پژوهش: جمیع نظرات تلفیقی آزمودنیها، حاکی از بالاترین (بدترین) رتبهها برای مانع عدم وجود نیروهای ماهر و متخصص و مانع عدم وجود کارهای تحقیقاتی بوده است.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش نشان داد که تخصص و مهارت میتواند یکی از مهترین عوامل تأثیرگذار در سیستم حسابداری باشد لذا این پژوهش با ارائه موانع و عوامل الگوسازی حسابداری منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی میتواند جهت برنامهریزی بهتر در استخدام و همچنین در گزارشات مالی موثر باشد.
سید حسام وقفی؛ صدیقه کامران راد؛ نظری، طاهره؛ الهه حلاج نیا
چکیده
موضوع و هدف مقاله: موضوع این پژوهش، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات منتشر شده در دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، وابسته به دانشگاه پیام نور از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 است. هدف این پژوهش شامل بررسی تعداد مقالات، جنسیت، مرتبه علمی، مدرک تحصیلی، مشارکت انفرادی و گروهی، پرتولیدترین، گرایشهای موضوعی مقالات، نوع روش تحقیق و درصد ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: موضوع این پژوهش، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات منتشر شده در دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، وابسته به دانشگاه پیام نور از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 است. هدف این پژوهش شامل بررسی تعداد مقالات، جنسیت، مرتبه علمی، مدرک تحصیلی، مشارکت انفرادی و گروهی، پرتولیدترین، گرایشهای موضوعی مقالات، نوع روش تحقیق و درصد استفاده از منابع فارسی و انگلیسی است. روش پژوهش: روش تحقیق، تحلیل محتوا کمی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه معکوس و به روش تمام شماری استخراج و بهواسطه آمار توصیفی، به تحلیل جامعه آماری 83 مقاله چاپ شده در 11 شماره دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 پرداخته است. یافتههای پژوهش: درصد تولید مقالات در پاییز و زمستان بیشتر از بهار و تابستان میباشد. مشارکت مردان به شکل چشمگیری بیشتر از زنان است. استادیاران بیشترین مشارکت در تولید مقالات را دارند. محققان با مدرک تحصیلی دکتری بیشترین مشارکت را داشتهاند. در تولید مقالات تمایل به مشارکت گروهی بیشتر میباشد. دانشگاه آزاد و پیام نور بیشترین مشارکت در تولید مقالات را دارند. 3 نفر از نویسندگان با تعداد 4 مقاله جزو پرتولیدکنندگان مقالات میباشند. بالاترین درصد مقوله موضوعی، حسابداری تعهدی میباشد. نویسندگان از روش کیفی و منابع انگلیسی بیشتر استفاده کردهاند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: روند تولید و انتشار مقالات حفظ شده است و تعداد محققان با مدرک تحصیلی دکتری افزایش و جستجوی افراد در منابع فارسی و انگلیسی بهبود داشته که می تواند باعث ارتقای کیفیت مقالات شود.
سید حسام وقفی؛ رویا دارابی
دوره 4، شماره 1 ، اسفند 1396، ، صفحه 59-72
چکیده
درماندگی مالی شرکتها به هدر رفتن منابع و عدم بهرهگیری از فرصتهای سرمایهگذاری منجر میشود. تشخیص به موقع شرکتهایی که در شرف درماندگی مالی هستند بسیار مطلوب است. پدیده دستکاری سود مقولهای مشترک در مرز دانش حسابداری و امور مالی است که همواره بهعنوان یکی از بحث انگیزترین مباحث حسابداری در مجامع حرفهای مطرح بوده است. هدف ...
بیشتر
درماندگی مالی شرکتها به هدر رفتن منابع و عدم بهرهگیری از فرصتهای سرمایهگذاری منجر میشود. تشخیص به موقع شرکتهایی که در شرف درماندگی مالی هستند بسیار مطلوب است. پدیده دستکاری سود مقولهای مشترک در مرز دانش حسابداری و امور مالی است که همواره بهعنوان یکی از بحث انگیزترین مباحث حسابداری در مجامع حرفهای مطرح بوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی وجود دستکاری سود در شرکتهای درمانده مالی و همچنین تأثیر نقش مالکیت دولتی در تعدیل این ارتباط میباشد. بدین منظور بر اساس متغیرهای پژوهش با استفاده از قانون بنفورد به بررسی وجود یا عدم وجود دستکاری سود در شرکتهای درمانده مالی پرداخته شده است. نتایج آزمون فرضیهها بر اساس دادههای 648 سال شرکت بورس اوراق بهادار طی سالهای 1387 الی 1395 نشان میدهد که مدیران شرکتهای درمانده مالی اقدام به دستکاری سود میکنند و در حقیقت ارقام سود در این نوع شرکتها از قانون بنفورد تبعیت نمیکنند و اگر شرکتها دارای مالکیت دولتی باشد تغییر در عدم تبعیت شرکتها از قانون بنفورد ندارد.
سید حسام وقفی؛ محمد مهدی قمیان؛ علی فیاض؛ سامیران خواجه زاده
دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 71-78
چکیده
یکی از مباحث انکارنشدنی در سازمان های امروزی این مسئله است که دانش به طور فزاینده ای به عنوان یک دارایی مهم مورد توجه قرار گرفته و در سازمان های بخش دولتی، عمومی و خصوصی برای ایجاد مزیت رقابتی، مدیریت می شود. در این پژوهش، میزان تأثیر مؤلفه های مدیریت دانش برکارایی (خلاقیت و یادگیری) کارکنان بخش مالی شهرداری منطقه یک کلانشهر مشهد، مورد ...
بیشتر
یکی از مباحث انکارنشدنی در سازمان های امروزی این مسئله است که دانش به طور فزاینده ای به عنوان یک دارایی مهم مورد توجه قرار گرفته و در سازمان های بخش دولتی، عمومی و خصوصی برای ایجاد مزیت رقابتی، مدیریت می شود. در این پژوهش، میزان تأثیر مؤلفه های مدیریت دانش برکارایی (خلاقیت و یادگیری) کارکنان بخش مالی شهرداری منطقه یک کلانشهر مشهد، مورد مطالعه قرار گرفته است. منطقه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شده است. برای تعیین حجم نمونه کارکنان از جدول مورگان و جهت انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده گردیده است. ابزار سنجش، پرسشنامه پنج گزینه ای در مقیاس لیکرت (حاوی 58 پرسش متناظر با زیر متغیرهای پژوهش) بوده که روایی آن با استفاده از روش تحلیل محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (نرم افزار R)، تأیید شده است. برونداد پژوهش نشان داده که ابعاد مدیریت دانش باعث افزایش خلاقیت سازمانی و افزایش یادگیری سازمانی می گردد.
سید حسن صالح نژاد؛ سید حسام وقفی؛ حسنعلی قاسمی؛ زهرا عاقل
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 65-72
چکیده
امروزه بانکداری الکترونیکی نقش بسیار مهمی در صنعت بانکداری ایفا می کند. چالش های پیش روی صنعت بانکداری منجر شده که بانک ها به استفاده از بانکداری الکترونیکی روی آورند و با ارائه خدمات و محصولات خود از طریق آن، تلاش می کنند نیازهای مشتریان خود را درک کرده و هر روز بهتر و بیشتر به کیفیت خدمات خود از طریق بانکداری الکترونیکی بیافزایند، ...
بیشتر
امروزه بانکداری الکترونیکی نقش بسیار مهمی در صنعت بانکداری ایفا می کند. چالش های پیش روی صنعت بانکداری منجر شده که بانک ها به استفاده از بانکداری الکترونیکی روی آورند و با ارائه خدمات و محصولات خود از طریق آن، تلاش می کنند نیازهای مشتریان خود را درک کرده و هر روز بهتر و بیشتر به کیفیت خدمات خود از طریق بانکداری الکترونیکی بیافزایند، این تحقیق سعی بر آن دارد تا با بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی مشتریان از خدمات اینترنتی بانک ملی به غنی سازی ارائه آن کمک نماید. هدف این تحقیق آزمون و بررسی رضایت مندی مشتریان بانک ملی ایران در شهر مشهد نسبت به خدمات اینترنتی ارائه شده توسط این بانک بر حسب مدل رضایت مندی کاربران نهایی می باشد. علاوه بر این، این تحقیق تلاش دارد تا رابطه میان رضایتمندی و متغیرهای فردی مانند اثر متغیرهای زمینه ای (جمعیت شناختی) را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش کاربردی است و براساس نحوه گردآوری داده ها، این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای بررسی فرضیات از آزمون های مرتبط آماری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SAS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد هیچ ارتباط منطقی بین عوامل جمعیتی همچون سن، جنس، سطح تحصیلات با رضایت مندی مشتریان وجود ندارد و نیز بین عوامل ارائه شده در مدل مفهومی تحقیق با رضایت مندی مشتریان ارتباط وجود داشته و این عوامل بر رضایت مندی مشتریان تأثیر به سزایی دارند.